Samtal med Slip of the Lip

Oktober 2024, Ingeborg Zackariassen

Time of Death, 2024. Foto: Palle Dahlstedt

Slip of the Lip är en Göteborgsbaserad konstnärsduo och en plattform för tvärkonstnärliga och kollaborativa projekt. Duon är sedan 2018 baserade på Scen 46 i Majorna, Göteborg, och består av Tanja Andersson och Emelié Sterner.

Emelié verkar inom den fria konsten med performance och installation och har en bakgrund inom skådespeleri, medan Tanja verkar inom danskonst och koreografi och har en bakgrund inom ljuddesign och produktion. 

Under Performancenatt på 3:e Våningen den 25. oktober kommer Slip of the Lip visa sitt nyaste verk Time of Death, som uruppfördes den 18. oktober 2024 på Rabbit/Duck interdisciplinary art festival. Det är ett konceptuellt verk som alltid uppdateras med det aktuella föreställningsdatumet som i slutet på titeln. Den kommande versionen under Performancenatt heter därmed Time of Death 2024-10-25.

Jag ringer upp Tanja och Emelié (härefter omnämnda T och E) från mitt lilla hemmakontor. Det är ganska tidigt på morgonen och duon har precis kommit in till Scen 46 för att repa. 

Kan ni berätta om bakgrunden för verket? Visst var det något med felaktiga dödförklaringar?

T: – Ja, jag kommer inte ihåg om jag läste det eller hörde det på radion, men det var en man här i Göteborg hade åkt till akuten för en arbetsskada. Han hade bara stukat handen, men efteråt fick han ett brev från Skatteverket där det stod att han var avliden.
Sedan följde den byråkratiska processen kring att behöva återuppstå hos alla myndigheter eftersom att hans bankkonto släcktes. 
Vi gick igång på det. Sen tycker jag att det är ett spännande tema ur många andra perspektiv; det att vara i olika mellanrum… Det är något jag håller på med i min egen praktik. Ja, för vi jobbar ju väldigt mycket konstnärligt själva [var för oss] också.

E: – Det i kombination med att jobba i en väldigt enkel rumslighet, där stegen fick vara någonting som kom med extremt tidigt i processen. Så vi tänkte att utgår vi från det här fenomenet. Det är ju ändå några som blir utsatta för det här årligen. Man har ju tagit bort blanketten från Socialstyrelsen som gör att man kan anmäla andras död.

T: – Det var lite för enkelt att dödförklara folk.

E: – Så vi hade den idéen, och sen kom det en tanke om en stege på scenen och att hålla det väldigt enkelt, dels för att vi i tidigare processer har jobbat väldigt omslutande med scenkonstverk där vi har lagt ganska mycket tid på alla element, men där vi ändå känt i slutändan att vi hade mer velat ha fokus på själva content… I den här sköra världen med så lite pengar inom konsten är det skönt att kunna ha tid att lägga längre repperioder.
Vi jobbar ofta kollaborativt med andra personer, och tidigare har det blivit mer fokus runt det snarare än att kunna vara i varandra [med verket] på något sätt.
Det fanns en längtan efter det, och det var så startskottet för verket började, i ambitionen om att vi ville vara med varandra på ett annat sätt än vad vi har varit tidigare. Därför ville vi också strippa ner [scenografin], hålla det väldigt enkelt, och låta konceptet få hända.

Här har ni istället fokuserat på dialogen. Kan ni berätta lite om texten som ni jobbar med? Är det ett manus eller improviserar ni? 

T:– Det är ett manus som vi tog fram, men det finns luft i det…

E: – Ja, det är ett stolpmanus kan man säga. Vi vet ordningsföljderna. Vissa meningar återupprepas, och sen kan vi improvisera lite runt det.

T: – Och vi vet riktningar… Fysiska placeringar, riktningar i kroppen. Och vissa rörelser.

Time of Death, 2024. Foto: Stefan Ostojić

E: – Något som har varit viktigt för oss med Time of Death  är just det där med att ha lite kul på scenen. Att vara i det på ett lustfyllt sätt,  vilket också har gjort att vi har velat ha det ganska öppet textmässigt. Vi har inte lagt så mycket friheter i det koreografiska, utan där har det varit rätt satt. Men med textelementen kan vi brodera ut på ett annat sätt. Det har handlat mycket om att landa i varandra rent konstnärligt, för vi har våra egna praktiker som tar mycket fokus just nu, och sen också att vi [Slip of the Lip] jobbar med utvecklingsstöd för residens. Så privat sett, för oss som duo, så är det otroligt fint att få mötas i det här verket, och att känna att det är något peppigt att vara på en scen tillsammans. Det var ändå en stund sedan.

T: – Jag skulle säga att för mig känns [verket] väldigt satt, och att det är det som tog tid att repa. Det är ett ganska kort verk, men om jag jämför med många andra verk där jag arbetar med improvisation, och att vi ofta har gjort ganska “fluffiga” score-baserade grejer inuti en rumslighet… 

E: – Men det finns en lekfullhet här med, och en tillåtelse för expansion. Och om du bara skulle lägga in något eller göra något annat, skulle jag bara hänga med i det. På så sätt är den ju inte satt, jämfört med Offing till exempel…  

[Offing är ett verk skapat av Slip of the Lip i 2021, där duon själva stod för installationen och rummet. Andra involverade i projektet var Tobias Karlehag (musik), Sandra Liscano (ljusdesign) och Linnea Bågander (kostym samt hjälp med installationen). Offing är ett tvärkonstnärligt scenkonstverk där installation, performance och koreografi möts i en panoptisk rumslighet som undersöker blickens relationer och positioner.]

Offing, 2021. Foto: Nadim Elazzeh

Kan ni berätta lite mer om er bakgrund som duo?  Er Slip of the Lip-historia lite komprimerad…?

T: – Jag tycker att det är fint att nämna att vi är barndomsvänner från Umeå. Det var faktiskt något en kompis sa här om dagen efter performancet på Rabbit/Duck, att vi uppförde oss som två tonårstjejer, och jag tror att vi kanske faller tillbaka [i tiden] relationellt… och det tycker jag är ganska fint. 

E: – Ja, efter vi hade gjort Time of Death på Rabbit/ Duck så gick vi upp hit till köket, och då hade vi [corpse paint] i ansiktet, och det första vi gör är att börja ta en massa [selfies]. Vi hamnade i tonårs-mode. Men det är ju verkligen botten av vår vänskap på något sätt. Vi har ju följt varandra hela livet. Vi hamnade ju på samma gymnasie också av en slump. Vi har alltid krockat, vi har varit nära men sen har vi bott i olika städer, och sen har vi ändå liksom… mötts hela tiden.
Sen har vi båda fortsatt med det vi har gjort konstnärligt.

Ni har en lång historia. Hur många år har ni känt varandra?

E: – Vi började spela i samma fotbollslag. Var det i fyran? Ja, vi var 11 år…

T: –  Ja, Emelié började spela i det fotbollslaget som jag spelade i, och det var där vi träffades.

E: – Men alltså, nu hoppar vi fram i tid till Slip of the Lip-tiden… Och då hamnade ju du [Tanja] i Göteborg och hade en idé om ett scenkonstverk som heter Silverfeber, och blev vårt första samarbete. Det är Tanjas verk så det är ingen Slip of the Lip [produktion], men det är liksom ändå starten till “Slip”, och jag brukar alltid räkna med den.

Vilket år var det? 

E: – 2017. Och sen så startade vi föreningen [Slip of the Lip]. nästan direkt efter Silverfeber. Då kände vi att det var kul med tvärkonstnärlighet, och att det var kul att jobba ihop.

T: – Ja 2018 startade vi [föreningen]. Och det var då vi kom in här på Scen 46. Emelie har alltid verkat inom teater, och jag har alltid verkat inom dans. Men det som hände sen var ju att du [Emelié] påbörjade din konstskoleutbildning på Valand mitt i det att vi var nystartade. Och det har ju präglat Slip of the Lip ganska mycket skulle jag säga…

 E: – Ja, men anledningen till att jag också nappade väldigt mycket på att jobba med dig i Silverfeber var ju att jag var på väg bort från teatern. Alltså jag var ju så jävla trött på det… Och sen så kom du, som dansare och koreograf och sa “Jag har den här idén. Vill du vara med?” Och …! Det här tvärkonstnärliga som jag också längtat efter. Jag har ju jobbat tvärkonstnärligt innan, men inte på det sättet. Så det var liksom början på [det hela].
Nu är jag på  min egen väg och härvar här. Men det var en jättestor del av att jag vände mig bort från den traditionella teatern – som jag har så kär, men ändå – Jag är glad där jag är nu skulle jag säga!

T: – Ja, och sen har vi gjort två större produktioner efter det; Burn baby burn och Offing. Vartannat år har vi gjort en större produktion, eftersom att vi har haft så mycket eget. 

Kan ni berätta lite om utvecklingsstödet som ni mottagit från Göteborgs Stad och era planer framöver?

 E: – Det största är ju att vi har möjlighet att utlysa ett open call för två residens på Scen 46 sommaren 2025 som är arvoderat, där det finns två olika fokus, två olika slags residens. Det kommer mer information om det framöver, men det kommer vara tvärkonstnärliga residens. Och det är den största grejen. Absolut. Och sen så är det ju också fokus på samarbete. Samproduktion, samtal, skapa en mötesplats. Och allt detta är centrerat runt Scen 46.

[Scen 46 är en kollektiv repetitionslokal med scen. Det är en förening i Fiskhamnen, Majorna i  Göteborg, och drivs av 9 grupper som verkar inom scenkonst. Förutom Slip of the Lip finns här även Teater Smuts, Revet Scenkonst, Kiriaka, Rymdstationen, Teater Nu, No Deadline, Bardo och Ljudhavet]

T: – Allt detta tar tid, och det är något vi alltid pratar om; att arbeta i kollaboration med andra, att driva samarbeten. Vad är det att samverka? Alla de här begreppen. Men det faktiska med det är att det tar tid. Men det ger mycket tillbaka också, att vara med något. Jag gjorde ju en samproduktion förra året och då tänkte jag: Varför är det ingen som samproducerar i Göteborg? Jag menar, det är klart att det händer, men det är väldigt få samproduktioner som händer i Göteborg. Jag såg väldigt mycket potential i det, från ett konstnärspolitiskt perspektiv. 

Sådana samarbeten är verkligen något som skulle kunna utvecklas mer… Vad kommer hända framöver i tiden efter Performancenatt?

E: – Härnäst har vi Stefan Ostojić som kommer till Scen 46 i slutet på november med en föreställning och två workshops, en för scenkonstnärer; folk från teater, cirkus och dans; och en som är mer öppen för allmänheten. 
Föreställningen är hans soloshow, Lala, som han har turnerat och spelat typ hundra gånger.

Vi måste tyvärr avsluta. Har ni något sista statement? Famous last words?

E: – Nej, inga last words.

Bara mic drop.

 

För att följa Slip of the Lip, kolla: https://www.slipofthelip.se/ 
Facebook: https://www.facebook.com/slipofthelipscenkonst
Instagram: https://www.instagram.com/slipofthelip/