Kroppslighetens rasande
Det formlösa får form
Köttsliga färger, glänsande
Insida utåt, yta
Hud, blod, benknotor, nerver
Saliv
Oskuldens kropp
Ett rosa flickrum

I In the Flesh utgör relationen mellan dansarens kropp och objekten själva anspänningen. Var går gränsen för kroppen och var tar världen över? Vår kropp är en levande organism. När blir vi form? Verket inspireras av Mari Anaris starka stengodsskulpturer som definierar scenrummet. De är kroppsliga organismer, med insidan utåt och en glasyr som låter köttet glänsa.

Scenrummet flödar i färgerna rosa, blått och spygrönt. Det kunde vara våra inälvors färg eller flickrummets rosa drömland och oskuldens sfär. Fabrice Bony´s musik är skapad spelandes på stenar; en slags uråldrig ton som är ihop mixade med SU-ENs råa andning- och röstkompositioner.

Det koreografiska språket har inspirerats bl a av den tyske 1900-tals konstnären Hans Bellmer´s fotografiska arbeten med dockor, kroppar, kroppsdelar. I koreografin finns också den mänskliga rösten med, där ljud och andning flyter samman. Rummet är hemlig plats, där den hemliga leken kan ske (kanske med dockor?). Drömmar, fantasier, rollspel, utklädning, upptäckandet av den egna kroppen, en outforskad sexualitet. En disciplinerad passion och ödmjukhet för hantverket binder dansen samman med skulpturerna.

26 november kl 19:00
27 november kl 16:00 + publiksamtal med SU-EN och Mari Anari

Köp biljetter på Tickster.com.
Boka biljetter via e-post bokning@3vaningen.se eller telefon 0702 – 72 17 71.

Ordinarie biljettpris: 160 kr
Student, pensionär, arbetssökande: 120 kr
Medlemmar Danscentrum Väst: 120 kr

Koreografi och dans: SU-EN
Dansinslag: Madeleine Holmlund, Heiko Klandt m fl
Keramikobjekt: Mari Sjövall Anari
Musik: Fabrice Bony
Röstkompositioner och röst: SU-EN
Ljusdesign: Robert Berglund och SU-EN
Kostym: SU-EN
Turnetekniker och teknisk samordnare: Robert Berglund/Center Stage
Produktion: Mon no Kai/SU-EN Butoh Company
Foto: Joan Laage

Med stöd av Statens Kulturråd, Uppsala kommun kulturnämnd, Konstnärsnämnden.

Längd ca 50 min + eftermingel runt skulpturerna.
Ursprungligen ett soloverk som har omarbetats.

 

Medverkande och upphovspersoner:

SU-EN är flerfaldigt prisbelönt koreograf och Butohdanskonstnär. Efter studier hos den legendariska butohkonstnärinnan Yoko Ashikawa och lärlingskap hos Tomoe Shizune & Hakutobo-gruppen, har SU-EN etablerat butohkonsten i Sverige och vidareutvecklat sin egen särpräglade Butohmetod. SU-EN Butoh Company grundades 1992 i Tokyo. SU-EN har också studerat den japanska traditionella dansformen Jiuta-mai sedan många år hos Yoh Izumo i Tokyo. 1995 erhöll hon sin nattori-licens hos Izumo-sensei. Sedan 1997 har verksamheten sin bas i Haglund Skola i Almunge nordost om Uppsala.  SU-EN Butoh Company verkar i Sverige och internationellt med föreställningar, workshops, filmproduktion, konstprojekt och föreläsningar.   
Sedan 2013 är SU-EN curator för K.R.O.P.P, en plattform för nutida dans som samarrangeras med Uppsala Konsert & Kongress och andra institutioner.
År 2011 mottog SU-EN Uchimura-priset från Japan samt kulturpriset från den feministiska konsttidskriften CORA. År 2012 erhöll hon Uppsala Kommuns hedersmedalj. Hon har tidigare erhållit flera stipendier och utmärkelser för sitt konstnärsskap, för närvarande Konstnärsnämndens 10-åriga arbetsstipendium.
www.suenbutohcompany.net

Keramikern Mari Sjövall Anari stora stengodsskulpturer väcker dubbelbottnade känslor. De är köttsligt påträngande samtidigt som de är förföriskt vackra och åtråvärda – samma sorts motsägelsefullhet som våra egna kroppar kan bära med sig. Formerna på Mari Sjövall Anaris skulpturer är en minst lika viktig del av upplevelsen som de fascinerande ytorna.
Mari Sjövall Anari är född 1990 i Halmstad, tog kandidatexamen på Konstfack 2017 och går just nu masterprogrammet där med beräknad examen 2019.
Mari Anari erhöll Kaleidos stipendium 2018.
marianari.se

Fabrice Bony är baserad i Frankrike och arbetar med stenar med specifik resonans för sin musik. Om det finns rätt typ väljer han stenar på den ort han skall spela. Han spelar solo och i olika konstellationer över hela världen. Samarbetet med SU-EN startade i Omachi, Japan sommaren 2018.

Robert Berglund, ljus- och ljuddesigner samt teknisk samordnare. Del av PHIDR och Center Stage. Han är teknisk samordnare av K.R.O.P.P plattform för nutida dans och kroppskonst på UKK. Robert Berglund har samarbetat med SU-EN och har ljussatt SU-EN Butoh Company´s verk IKI- liv (solo för Riksteatern 2018), SNOW och In the Flesh. Han är baserad i Gävle och arbetar med en mängd olika typer av scenkonst.

Övriga dansarna i In the Flesh har medverkat i SU-ENs workshops och projekt under ett antal år. De medverkar i föreställningar såsom del av sin fördjupning i SU-EN Butohmetod.