1–30 mars 2025
Vernissage lördag 1 mars kl 12–16
Kvällsöppet fredag 14 mars kl 16–20 (stängt kl 12–16)
Onsdag – söndag kl 12–16
Fri entré

Konstnärssamtal om utställningen, fotografi och Karlsson Rixons praktik med Fredrik Svensk. Fredrik Svensk är konstkritiker och chefredaktör för Paletten. Han undervisar och forskar vid Konsthögskolan i Oslo och HDK-Valand i Göteborg, och går att läsa ibland annat Aftonbladet, Artforum, FIELD – A journal of Socially Engaged Art Criticism, K&K Kultur og Klasse.

Fredag 14 mars kl 18
Fri entré

Axel (Annica) Karlsson Rixon är svensk konstnär med fotografi som sitt huvudsakliga media. Hen har varit verksam på den svenska och internationella konstscenen i trettiofem år och var en av de första konstnärer som intog konstscenen med feministisk fotografi under tidigt 1990-tal.

På 3:e Våningen visar Karlsson Rixon en installation med fotografier tagna i Los Angeles med start den första Women´s March den 21:a januari 2017, en dag innan Donald Trumps presidentinvigning. Projektet ramas in när Trump installeras för andra gången den 20:e januari 2025 och människor återigen samlas och protesterar mot den kommande politiken. Samtidigt härjar det flera omfattande bränder i stadens norra delar. Under åtta år har Karlsson Rixon återkommande vandrat i den utbredda staden, framförallt i Downtown, och fotograferat i det stadslandskap som är hemvist för tusentals människor utan någon fast bostad. Med på utställningen finns också Spår av Sårbar Existens, fotograferat under cykelturer utmed Los Angeles River, en lång sträcka där både klimatförändringar och hemlöshet är påtagligt synliga men som också utgör en oas för både fåglar och människor. Ett annan del av installationen består av screenshots av fastighetsannonser sparade de första dagarna av de omfattande brändernas under början av året, samt Adele Hornes experimentella film Cool but not too Cold som bygger på berättelser av människor som hotas att sparkas ut från sina hem av hyresvärdar som vill kunna ta ut mer i hyra. Att ha ett hem kan inte tas som självklarhet för någon när hyrespriser slår i höjden eller när stora bränder härjar i stadens norra delar.

Under 1990-talets andra hälft bodde Karlsson Rixon i Los Angeles och fotograferade då lastbilar tagna under omkörningsögonblicket, ett sätt att lekfullt dokumentera den påtagligt maskulina lastbilskulturen. Resultatet blev verket Truckers and Others (1994 – 1999) bestående av närmare 2000 snapshots. När hen nästan 20 år senare återigen börjar spendera tid i staden så är det inte lastbilar som fångar blicken, utan alla de tält som sätts upp mitt i stadsmiljön och som utgör tillfälliga hem för många av de tusentals av den allt mer ökande populationen utan fast bostad.

Med rötter i både det dokumentära och i konceptkonsten, använder Karlsson Rixon fotografi/fotograferande som ett undersökande verktyg. Gemenskap/utanförskap är ett återkommande tema. I Queer Community through Photographic Acts (2016), avhandling i fotografisk gestaltning, prövade hen hur fotograferande/fotografi kan vara gemenskaphetsgörande över nationers gränser. Avhandlingens två verk gestaltar levnadsvillkor för lesbiska i Ryssland, med uppföljande utställningar och workshops i St. Petersburg, Minsk, Kiev, Kharkiv, Göteborg m.m. Ett av verken, At the Time of the Third Reading, med fotografier från ett självorganiserat lesbiskt sommarläger i Ryssland, blev startpunkten för nya arbeten med utgångspunkt i platser där människor i utanförskap samlas. Utställningen på 3:e Våningen är en del av detta pågående arbete.

Den f.d. Los Angelesbaserade Adele Hornes film Cool but not too Cold (2016) visas som del av utställningen. Horne, numera boende i norra Kalifornien, gör essäistiska och experimentella filmer och videoverk. Hen var tidigare lärare i filmskapande på California Institute of the Arts, och hens filmer har visats på Museum of Modern Art’s Documentary Fortnight, the Rotterdam International Film Festival, Los Angeles Film Forum etc.

Tack till Konstnärsnämnden/IASPIS för bidrag till internationellt utbyte (2018) och resestipendium (2024).