1–30 mars 2025
Vernissage lördag 1 mars kl 12–16
Onsdag – söndag kl 12–16
Fri entré
På 3:e våningen visar Karlsson Rixon en installation med ett hundratal fotografier tagna i Los Angeles mellan den första Women´s March den 21/1 – 2017 och People’s March den 18/1 – 2025. Den tidigare tog plats en dag efter Donald Trump installerades som president 2017, och den senare två dagar innan Trump återigen intar presidentskapet i USA. Genom vandringar i Los Angeles, framförallt i downtown, riktas kameran mot urbana landskap där tältet som mer eller mindre tillfällig bostad utgör fokuspunkt i bilderna. Med på utställningen finns också stående panoramor, Traces of Vulnerable Existence, fotograferade under två cykelturer utmed Los Angeles River (2017 och 2025), med start i North Hollywood och ände i Long Beach.
Med rötter i både det dokumentära och i konceptkonsten så använder Karlsson Rixon fotografi/fotograferande som ett undersökande verktyg att belysa, framkalla och ibland osäkergöra tillhörighet/utanförskap. Under 1990-talets andra hälft bodde Karlsson Rixon i Los Angeles och började då fotografera lastbilar tagna under omkörningsögonblicket, ett sätt att förhålla sig till och dokumentera den påtagligt maskulina lastbilskulturen. Resultatet blev verket Truckers and Others (1994 – 1999) bestående av närmare 2000 snapshots. När hen nästan 20 år senare återigen börjar spendera tid i staden så är det inte lastbilar som fångar blicken, utan alla de tält som sätts upp mitt i stadsmiljön och som bildar hemviste för många av de tusentals av den allt mer ökande populationen av människor utan fast bostad.
I tidigare verk, och i dialog med sekelskiftesmålarnas konstnärskolonier, porträtterades konstnärskollegor såsom Portraits in Nordic Light och Annika by the Sea. I avhandlingsprojektet Queer Community through Photographic Acts diskuteras samarbete över gränser och fotografi som gemenskaphetsgörande. Via två verk gestaltas lesbiskas levnadsvillkor i Ryssland med uppföljande utställningar i St. Petersburg, Minsk, Kiev, Kharkiv, Göteborg m.fl. Verket At the Time of the Third Reading, fotografier från ett självorganiserat lesbiskt läger i Ryssland, blev startpunkten för nya arbeten med utgångspunkt i platser där människor i utanförskap samlas. Utställningen på 3e Våningen är en del av detta pågående arbete.
I utställningen visas videoverket Cool but not too Cold av Adele Horne.