Adéle Essle Zeiss' Fält – poetisk koreografi i bildkonstformat.
Text: Ingeborg Zackariassen
Den här texten är inte en intervju i vanlig mening. Den utgår från ett samtal med konstnären Adéle Essle Zeiss – och från min egen kropp, som medverkande i hennes verk Fält.
I stället för att stå bredvid eller se på, befann jag mig inuti verket, i och med kroppen som mäter, justerar, lyssnar. I sina verk återkommer Adéle Essle Zeiss ofta till hur kropp, material och fysik samverkar i stillhet, rörelse och balans.
Efter examen från Svenska Balettskolans moderna linje 2002 började Essle Zeiss skapa egna solon. När hon tio år senare inledde sin utbildning i fri konst på Kungliga Konsthögskolan hade hon redan lång erfarenhet från dansfältet. Det var konstskolans öppna ram som lockade – möjligheten att skapa utan tidskrav, dramaturgi eller publikens förväntningar.
– Jag hade lika gärna kunnat bli koreograf. Men det kändes som att jag hamnade ganska rätt. Att mina verk passade in i den kontexten. Att det inte fanns någon tidsram. Att det inte var så dramaturgiskt, utan mer som ett kortare påstående. Och jag arbetar inte med musik.
I relation till dansen och vad hon lämnat bakom sig är det främst formatet – kravet på att hålla publikens uppmärksamhet, den dramaturgiska bågen. I stället öppnas arbetet mot det rumsliga: konsthallen, installationen, den långsamma upplevelsen.
– På konstskolan började jag tänka mer i ett utställningsformat, på rummet som ett rum man går in i,” säger hon. “Kroppar blir lite annorlunda i en konstkontext. Man läser in dem som objekt. Och det blir också läst mer mot en performancehistoria – antikapitalism, feminism, kvinnokroppen i konsthistorien.
I den här versionen av Fält uppträder vi i blackboxen på 3:e Våningen – ett rum som vanligtvis används för dansföreställningar men som nu är omvandlat till en installation.
– De flesta är inställda på att se bildkonst. Och då tar kropparna sig an en annan “värld.” Det blir en existens på något sätt. Rummet är mörkt, publiken sitter i mörker.
Det är fascinerande hur så små justeringar har så stor effekt. Det blev väldigt talande på något sätt. Den fysiska upplevelsen inifrån – meditationen över ens egen ömtålighet som människa – att man faktiskt inte är ett objekt; man är ett levande maskineri som ligger där, och som hela tiden är i rörelse, även när man ligger still… Det var starkt. Jag var faktiskt chockad över de här millimetrarna ibland, hur mycket ett djupt andetag kunde ändra hela situationen. Och hur en nästintill obefintlig justering av en betongsäck har stora konsekvenser för personen som ligger på plankorna…
Du har lämnat dansfältet, men ändå tagit med dig en mycket fysisk intelligens in i arbetet: Den kroppsliga kunskapen. Hur mycket av ditt arbete handlar om just lyssnande?
– Det är nog jättemycket. Jag tänker att det som jag huvudsakligen arbetar med – som jag vill hitta – är närvaro. Och koncentration.
De flesta av mina verk kretsar väldigt mycket kring ett samarbete. Runt kroppen. En uppgift som man gör i gruppen. Som kräver att man bara är närvarande i. Den går inte riktigt att planera exakt hur den ska utföras. Det är det som jag tycker om med balansen. Att den är någonting som hela tiden – även om det kan vara på en helt omedveten nivå– är närvarande.
Min egen upplevelse inifrån verket blir en poetisk och meditativ resa genom praktiska uppgifter – en lek med de fysiska lagarna som skapar en förhandling mellan avslappning och angelägenhet. Fält är ett av flera verk där Essle Zeiss utforskar fysikens lagar genom kroppen:
I Statolit undersöks gränsen mellan rörelse och stillhet. För att hålla balansen och sitta stilla på plankorna gör kroppen hela tiden små, omedvetna viktskiftningar – mikrorörelser som förstärks i systemet av plankor, rep och motvikter. Balanssystemet, säger Essle Zeiss, är helautomatiskt och kan inte styras med vilja. Att balansera väl kräver en koncentrerad men ofixerad närvaro. Titeln syftar på det lilla kornet i balansorganet hos växter och vattendjur – statoliten – som faller efter gravitationen och gör det möjligt att orientera sig. Liksom statoliten svarar kropparna i verket på jordens dragning. De befinner sig, som Essle Zeiss uttrycker det, i ett fallande tillstånd – hindrade från att falla enbart av plankans kraft uppåt.
Tyngdspegel fortsätter den undersökningen, nu som en ordlös kommunikation mellan kroppar. Genom rep och block tar dansarna varandra från liggande till stående position, styrda enbart av den egna och den andres tyngd. Varje rörelse är en justering av kraft, proportion och balans – en ordlös kommunikation och en fysisk dialog snarare än en koreografi.
I det pågående arbetet med Lätta kroppar i tung luft riktas blicken mot luften. Här kopplas kroppen till stora drakar som reagerar på vinden. Gravitationen ersätts av lufttryck och motstånd, och rörelsen blir en förhandling mellan kropp, material och luft. Här är Essle Zeiss intresserad av att utöka utställningsrummet till att bre ut sig över stora avstånd och sätta kroppen relation till luftrummet och luftens tyngd och rörelse.
Foton från Accelerator, Stockholm: Christian Saltas
Uppfattar jag det rätt att det är viktigt för dig att släppa på – eller rentav förlora kontroll?
– Ja, det känns som något genomgående i mitt arbete. När jag började jobba med balans, när jag fortfarande dansade, hade min mamma just gått bort. Det var första gången jag kom i kontakt med döden – en läskig upplevelse av att inte ha kontroll.
Var det på något sätt det som satte igång de här projekten?
– Ja, det var instinktivt. En fysisk upplevelse som motsvarade en känsla jag hade. Balansen är ju en klassisk metafor, men jag gick in i den mer fysiskt. Det var inte så att jag bestämde mig för att använda balansen som tema – det hände bara, när jag experimenterade med koreografi i studion. Jag hade arbetat med teater innan och var intresserad av det där: en aktion, en uppgift som man genomför. Jag försökte hitta något som kändes på riktigt. Jag var gravid då. Det här var 2006.
De känslor som uppstår nu, är det mer något som händer i dem som deltar eller ser dina verk, snarare än i dig som skapar dem?
– Precis. Det är inget jag aktivt arbetar med längre.
Det kan kännas som ett slags Sisyfos-arbete. Man kämpar sig fram, och när man uppnått något måste man vidare. När en kropp är i balans, sänks den ner till marken och arbetet börjar om med en annan. Vi befinner oss i en artificiell situation – ett konstrum – med en konkret uppgift: att försätta kroppar i balans. Och ur det uppstår något poetiskt, men också djupt kroppsligt och mänskligt.
– När jag har uppfört verken många gånger blir det tydligt att de finns lika mycket från insidan som från utsidan. När man utför dem är de specifika, monotona tillstånd. Gemensamt för verken är att de öppnar upp kroppen gentemot omvärlden.
Foton från 3:e Våningen, Göteborg: Ingeborg Zackariassen
Att vara i
av Ingeborg Zackariassen
ett tillstånd
som växlar
mellan golv och tak
mellan
vila och spänning
verkligen, mellan liv och död?
– ja, men jag svävar inte
jag rör mig mot
ett varande
där små justeringar gör sitt
jag tror att tidens grepp just släppte taget om mig
jag är både
i
med
och utan