Fredag 5 december kl 19
Lördag 6 december kl 16

Köp biljetter på Tickster.com
Boka biljetter via e-post bokning@3vaningen.se

Ordinarie biljettpris: 160 kr
Student, pensionär, arbetssökande: 120 kr
Medlemmar Danscentrum Väst: 120 kr

Det var en gång en man som hette John Hood, i alla fall tror vi det. Hans namn dyker upp i nöjesvärlden i slutet av 1800-talet och han uppträdde i många olika skepnader.

Så står han där. Det är högsommar 1877 och Hood är ormtjusare från Borneo. I en tältpaviljong på Djurgården i Stockholm presenterar han fantasterier. Några månader senare står han på en scen på Drottninggatan i Göteborg, som den vilde mannen, ”en äkta kannibal från Australien”. Han uppträder även som Zuluhövding från Sydafrika och han organiserar turnéer med amazoner. Hood iscensatte sig själv i en mängd spektakulära roller för en vit publik i en tid som präglades av exotism, rasism och en starkt kolonial världsordning. Som fortfarande ger starka avtryck i vår värld.

Hur kan vi förstå mekanismerna bakom John Hoods praktik och hans framgångar i sin tid? Vilka efterverkningar har detta på oss idag? Vad säger Hood själv om saken?

Det här är utgångspunkten för den fysiska teaterföreställningen Spela John Hood, som undersöker John Hoods glidande universum, mellan olika roller och möjliga identiteter i en värld som tydligt sätter ramarna för hur spelet bör spelas. Texter, arkivmaterial, fysisk gestaltning och rörelsepoesi vävs samman.

Spela John Hood tar utgångspunkt i Johanna Bergs bok Föreställningar om John Hood, från 2024. Föreställningen är ett samarbete mellan Michael Norlind och Cecilia Lagerström.

Michael Norlind (aktör) är skådespelare, pedagog och regissör inom fysisk teater. Han är också konstnärlig ledare för Scenkonst Gerlesborg och lektor i rörelse och fysisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik.

Cecilia Lagerström (regi) är regissör, konstnärlig forskare och professor i scenisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik. Cecilia har en bakgrund inom fysisk teater och har regisserat scenkonstverk på teatrar och andra scener sedan 1993.

Foto: Leo Palmestål

Ett ljudverk av scenkonstnären Ellen Nyman inspirerat av Fredrik Thomassons forskning om livet för den svarta befolkningen på den svenska slavkolonin Saint Barthélemy under 17-1800-talet. I Thomassons forskning framkommer för första gången individuella vittnesmål från den svarta befolkningen, bland annat genom domstolsprotokoll, som Nyman arbeta med och omgestaltar.

Ellen Nyman är skådespelare, regissör och performance-konstnär. Hon är också doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola med fokus på Performative strategies – dimensions of emancipation, ett konstnärligt och interdisciplinärt arbete som kretsar kring olika praktiker inom scenkonst och bildkonstfältet. Fokus i undersökningen är på vithetens dominerande perspektiv och hur denna hegemoni påverkar svarta konstnärers identitetsskapande och i förlängningen också vår konstnärliga och estetiska praktik.

Foto: Ellen Nyman

Båda verken ingår i det konstnärliga forskningsprojektet Sockerspelen (Göteborgs universitet 2023-26) som undersöker Göteborgs koloniala historia på sex platser i staden med hjälp av scenkonstnärliga metoder.